Voor 17:30 besteld? Morgen in huis!
Vanaf €50,- gratis verzending (NL&BE)
Afhalen in Moordrecht
Bestellen op rekening
Klantenservice: 085 - 0220090
Advies via whatsapp 06 111 34 926

Een nieuwe vloer in de boot maken met polyester

Veel boten met name motorboten zijn voorzien van een vlakke binnenbodem van hout. Het komt regelmatig voor dat deze vloer gaat veren. Bij nadere inspectie blijkt dan dat de houten plaat onder het polyester aan het het is rotten of begint te vermolmen. Wat kunt u hieraan doen? Een reparatie door een professional kost veel geld vaak meer dan de boot waard is. Afdanken? Dat is toch zonde, zeker als de rest van de boot nog in orde is. Zelf repareren? Is dat niet moeilijk? Het is een klus die wellicht 2-3 weekeinden kost, maar heel lastig is het niet, en de voldoening is groot.

Benodigheden voor vloer reparatie

Gereedschap:

Grondstoffen:

Bescherming:

Hoe kan ik de rotte vloer in mijn boot repareren of vervangen

Stap 1: Slopen van de bodem, spanten en kielbak

Meet voor het slopen goed hoe de bodem van de boot heeft gezeten. Maak een paar fotos en neem de maten op. Als er een tapijt in de boot ligt kan deze wellicht als mal dienen voor de nieuwe bodem. Ondersteun de boot zo goed mogelijk en begin met zagen naast het midden. Gebruik hiervoor de decoupeerzaag. Sloop met beleid. Maak een klein gat en kijk of er niets in de weg zit wat het slopen kan bemoeilijken. Meestal is de bodem geheel leeg en kan deze simpel worden weggezaagd. Verwijder de gehele bodem en indien aangetast ook de spanten. Maak voordat de spanten worden verwijderd kartonnen mallen van de spantjes. Kijk ook de kielbalk na. Deze is vaak ook in slechte staat, en kan dan beter ook direct vervangen worden.

Als alle rotte delen verwijderd zijn, slijp het polyester schoon van resten lijm en hout. Dit gaat het snelste met een slijptol met fiberschijf. Slijp ook het polyester van de romp tot 10cm boven de bodem schoon tot op het laminaat.

Stap 2: Het maken van nieuwe spanten

Maak nu uit nieuw hout de vervangende spantjes. Hiervoor komen de gemaakte kartonnen malletjes goed van pas. Zet elk spantje in de boot en meet goed na of de bovenkant mooi vlak komt te liggen. Hier moet immers de bodem straks weer netjes op terechtkomen. Zaag in de spantjes waterloopgaten zodat eventueel lekwater naar het diepste deel van de boot kan lopen en daar verwijderd kan worden.

Zaag geen gaten in de kielbalk zodat de boot straks in twee compartimenten wordt verdeeld. Dit vergroot de veiligheid van de boot.

Stap 3: Het inlijmen van de nieuwe spanten

Behandel de nieuwe spantjes rondom met G4 primer met een kwast en lijm deze vervolgens in de boot met polyesterhars vermengd met katoenvezel. Als de spanten vastzitten de hoek tussen deromp en spant vullen met dezelfde lijmpasta en afronden (een zogenaamde filletverbinding). Voor extra versterking kan hierover nog een glasmat worden aangebracht met polyesterhars.

Als de spanten geplaatst zijn, kan de bovenkant nog eens gecontroleerd worden of deze geheel vlak is. Eventueel corrigeren waar nodig.

Stap 4: Het maken en inlijmen van de nieuwe houten bodem in de boot

Zaag nu een nieuwe bodem en zorg dat deze goed past op de spanten. Voorzie de onderzijde van de nieuwe bodem met een platte kwast van G4 primer en een lijm welke bestaat uit polyesterhars en katoenvezel en schroef de bodem op de spanten. Laat dit minimaal 24 uur uitharden.

Stap 5: De nieuwe bodem voorzien van een glasvezel en polyester laminaat

Nu de nieuwe bodem op zijn plaats zit is het zaak deze af te lamineren met een laag glasmat 450 gr/m2. Vul eerst de naad tussen romp en bodem met polyester en katoenvezel. Rond de overgang tussen vloer en romp af met tevens een mengsel van polyesterhars en katoenvezel. Primer de bodem met G4 primer en breng een laag glasmat en polyesterhars aan. Laat de laag ca. 7-8cm tegen de romp op lopen. Eventueel nog een extra laag glasmat van 10cm breed over de overgang lamineren voor extra sterkte. Laat e.e.a. nu uitharden.

Tip: Zorg ervoor dat u na het aanbrengen van elke laag glasvezelmat met polyesterhars het laminaat goed ontlucht met een ontluchtingsroller. Om naden te voorkomen kunt u het beste de glasvezelmatten in stukjes scheuren. Maak de ontluchtingsroller weer schoon met aceton.

Stap 6: Het afwerken van de nieuwe bodem in de boot

In principe is de boot nu weer gezond en kan de vloer belopen worden. Voor een betere afwerking kan de binnenzijde van de romp geschuurd worden met korrel 60 schuurpapier en in topcoat voorzien van een kleur worden gerold.  Doe dit met een nylonroller. Eventueel kan er een antislipkorrel in de topcoat worden aangebracht. Desgewenst kan er ook op andere manieren worden afgewerkt, zoals met tapijt, met sierhout of na gladschuren en plamuren met een lak.

Na voltooien van de werkzaamheden kunnen zaken als stoelen, evt besturing, tafels, motorkist, etc weer worden teruggeplaatst.

 

Aan dit artikel gerelateerde producten:

Polyester lamineerhars 5 kg
v.a.€4,99

Op voorraad

Polyester topcoat RAL kleur
v.a.€23,95
G4 hechtprimer voor polyester
v.a.€12,99

Op voorraad

Glasmat 450 gr/m2
v.a.€4,95

Op voorraad

Katoenvezel
v.a.€12,95

Op voorraad

Aan dit artikel gerelateerde producten:

Polyester lamineerhars 5 kg
v.a.€4,99

Op voorraad

Polyester topcoat RAL kleur
v.a.€23,95
G4 hechtprimer voor polyester
v.a.€12,99

Op voorraad

Glasmat 450 gr/m2
v.a.€4,95

Op voorraad

Katoenvezel
v.a.€12,95

Op voorraad

Voor 17:30 besteld? Morgen in huis!
Vanaf €50,- gratis verzending (NL&BE)
Afhalen in Moordrecht
Bestellen op rekening
Klantenservice: 085 - 0220090
Advies via whatsapp 06 111 34 926

Heeft u een vraag?

Heeft u een specifieke vraag? Bel of chat live met één van onze specialisten voor gratis advies 085-0220090