Bootspiegel reparatie en herstel met polyester

Als de huidige spiegel in jouw polyester boot versleten is of helemaal vochtig en rot is dan is het beter om deze te vervangen. Gelukkig is dit een klus die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren en hebben wij een handige stap-voor-staphandleiding geschreven. Neem voor meer informatie contact met ons op!

Polyester of epoxy?

Je kan de nieuwe spiegel maken met zowel polyester als epoxy. Voor het maken van een spiegel met epoxy hebben we een aparte stap voor stap handleiding. 

  Voordelen Nadelen
Polyester
  • Grondstoffen zijn goedkoper
  • Eenvoudige en snellere verwerking
  • Eenvoudigere afwerking met topcoat
  • Stinkt tijdens verwerking
  • Meer bescherming nodig
  • Minder goede hechting op hout
  • Polyester krimpt tijdens uitharding
  • Min. 12 graden voor verwerking
Epoxy
  • Goede hechting op hout
  • Epoxy is volledig dampdicht
  • Epoxy is taaier
  • Verwerking al v.a. 4 graden
  • Gladder eindresultaat
  • Grondstoffen zijn duurder
  • Langzamere verwerking

Benodigdheden

De hoeveelheden van onderstaande benodigdheden hangen af van de oppervlakte van de spiegel van jouw polyester boot. Bij twijfel kun je contact met ons opnemen voor een advies op maat. Als je iets te veel besteld hebt, kun je ongeopende verpakkingen altijd kosteloos retourneren.

Voor deze klus heb je diverse grondstoffen en gereedschappen nodig. Bestel je de onderstaande artikelen bij ons dan worden deze vaak dezelfde dag nog verzonden zodat je snel aan de slag kunt!

Grondstoffen:

Gereedschappen:

Stap 1. Verwijderen van de oude bootspiegel

Verwijder eerst de oude spiegel met een beitel en schuur resten weg met een fiberschijf.

Stap 2. Pas maken van een watervaste multiplex plaat

Als de achterkant van de boot helemaal kaal is en alle resten van de oude spiegel zijn weg kun je met multiplex een nieuwe spiegel maken. Zaag deze zo uit dat deze mooi past op de plek van de oude spiegel.

Stap 3. Vastlijmen van de nieuwe spiegel

Zet de kopse kanten van het multiplex in G4 primer met een kwast. Zodra de G4 is uitgedroogd maak je een lijmpasta door polyesterhars met 2% MEKP-verharder te vermengen met stewathix. Voeg voldoende scheppen stewathix toe totdat het een mooie dikke lijmpasta wordt. Zet de multiplexplaat met de lijmpasta op de kopse kanten in de boot vast. Werk met de lijmpasta ook de randen af door de hoeken rond te maken.

TIP: met afgeronde mengspatels maak je eenvoudig mooie afgeronde hoeken met de lijmpasta. Deze spatels kun je ook ook gebruiken voor het mengen van de MEK harder.

Stap 4. Bekleden nieuwe spiegel

Nadat de lijm goed is uitgehard en de plaat vast zit kun je het hout nu bekleden met polyester en glasmat. Primer het hout wel eerst met G4 hechtprimer en zodra deze droog is, ga je aan de slag met het bekleden. Scheur de glasmat in stukjes en maak het hout eerst nat met aangemaakte polyesterhars. Plak de matjes erop en maak ze nat met polyesterhars. Zorg ervoor dat je elke laag goed ontlucht met de ontluchtingsroller voor een goede kwaliteit laminaat.

Stap 5. Afwerken nieuwe spiegel

24 uur na het uitharden van de polyester kun je de spiegel afwerken met bijvoorbeeld polyester topcoat in kleur. Is de polyester meer dan 48 uur geleden aangebracht? Dan is het raadzaam de polyester even grof op te schuren met korrel 80 en daarna te ontvetten met aceton.

Maak ongeveer 300-400 gram topcoat aan per vierkante meter. Breng deze aan met een vachtroller.

Stap 6. Vervolg

Met deze nieuwe spiegel op je polyester boot kun je er weer jaren tegenaan. Houdt er wel rekening mee dat het deel wat onder de waterlijn zit een harde antifouling of een zelfslijpende antifouling aanbrengt. 

Aan dit artikel gerelateerde producten:

Heeft u een vraag?

Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090