3 manieren om schroefgaten te dichten met polyester

Veel boten hebben ze: overtollige boorgaten waar niets meer mee gebeurt. Ooit heeft er een stuk beslag, een houder of iets anders heeft gezeten, en soms is het zelfs onbekend waar het gat oorspronkelijk voor diende. Hoe dan ook: het gat moet weg! In dit artikel geven 3 methodes om schroefgaten te dichten in je boot. Afhankelijk van de grootte van het gat en mogelijk enkele andere omstandigheden, kun je een keuze maken uit de volgende opties:

  • Gat opvullen met topcoat (klein gat)
  • Gat vullen met vezelplamuur en afwerken met topcoat (middelgroot gat)
  • Gat afschuinen, lamineren en afwerken met topcoat (groot gat)

1. Klein gat opvullen met topcoat

Volg het onderstaande stappenplan om een klein gat, zoal boorgaten tot circa 5 mm doorsnede, in je boot op te vullen.

Planning

Totale tijdsduur: 2 dagen
Voorbereiding: 10 minuten
Tijd per gat: 1 minuut
Wachttijd: 1 dag (op warme dagen is de wachttijd minder lang)

Benodigdheden (gereedschap)

  • Verzinkboortje
  • Boormachine
  • Steunschijf voor polijstschijven
  • Polijstvacht
  • Schuurkurk

Benodigdheden (verbruiksmaterialen)

  • Polyester Topcoat in de gewenste kleur
  • MEKP-verharder
  • Mengbekers
  • Mengspatels
  • Nitril handschoenen
  • Afplaktape
  • Schuurpapier (korrel P320, P400, P600, P800, P1000, P1500, P2000)
  • Grof polijstmiddel

Werkwijze klein gat opvullen

  1. Gebruik een boormachine met verzinkboor om het gat een klein beetje uit te boren. Dit verwijdert vervuiling en losse stukjes.
  2. Plaats een stukje tape onder het gat (bij een verticaal vlak) of naast het gat (bij een horizontaal vlak).
  3. Maak een kleine hoeveelheid polyester topcoat aan door 2,5-3% MEKP-verharder toe te voegen aan de hars. Houd rekening met een korte verwerkingstijd. Gebruik de handige schaal op de RESION mengbekers om kleine hoeveelheden topcoat aan te maken. Meet de verharder in druppels als dat nodig is.
  4. Breng de topcoat aan in het gat en plaats de tape over het gat, zodat de topcoat nog bol staat. Topcoat krimpt iets, en het is belangrijk om voldoende materiaal te hebben voor het schuurproces.
  5. Wacht nu tot de topcoat is uitgehard. In koudere omstandigheden kan dit een dag duren, terwijl de uitharding bij warme dagen een stuk sneller gaat. De topcoat is dan na een paar uur al schuurbaar.
  6. Als de topcoat is uitgehard schuur je de reparatie op. Gebruik hier eerst korrel P320 of P400 voor en schuur daarna verder met P600, P800, P1000, P1500 en P2000.
  7. Schuur nu met achtereenvolgens korrel P320 of P400, dan P600, P800, P1000, P1500, P2000. Elke schuurgang moet net iets grover zijn dan de vorige. Begin klein en tape het oppervlak eventueel af. Gebruik waterproof schuurpapier op een schuurkurk voor het beste resultaat. Scheur een vel schuurpapier in vieren, week het in water en vouw het om de kurk. Schuur de reparatie helemaal glad.
  8. Indien extra topcoat nodig is, maak je de omgeving droog en breng opnieuw topcoat aan. Schuur de reparatie glad met de opvolgende korrels.
  9. Gebruik een polijstvacht op een boormachine of polijstmachine. Maak de ondergrond licht vochtig, breng 2-3 druppels polijstmiddel aan op de vacht. Polijst het oppervlak eerst in verticale banen, gevolgd door horizontale banen tot de reparatie een hoogglans uitstraling heeft.
  10. Verwijder overtollige polijstpasta met een polijstdoek.

2. Middelgroot gat opvullen met vezelplamuur

Volg het onderstaande stappenplan om een middelgroot gat, tot circa 15 mm doorsnede, in je boot op te vullen.

Benodigdheden (gereedschap)

  • Verzinkboortje
  • Boormachine
  • Steunschijf voor polijstschijven
  • Polijstvacht
  • Schuurkurk

Benodigdheden (verbruiksmaterialen)

  • Polyester vezelplamuur
  • Polyester Topcoat in de gewenste kleur
  • MEKP-verharder
  • Mengbekers
  • Mengspatels
  • Nitril handschoenen
  • Afplaktape
  • Schuurpapier (korrel P320, P400, P600, P800, P1000, P1500, P2000)
  • Grof polijstmiddel

Werkwijze middelgroot gat opvullen

Voor gaten van ca. 4-15 mm kan een andere methode worden gebruikt. Deze is deels gelijk aan de vorige methode, het afwerken met topcoat zal immers altijd moeten gebeuren.

  1. Gebruik een boormachine met verzinkboor om het gat een klein beetje uit te boren. Dit verwijdert vervuiling en losse stukjes. Zorg ervoor dat het gat schoon, afgeschuind en vrij is van loszittende delen.
  2. Breng tape aan rondom het gat om het omliggende materiaal te beschermen.
  3. Maak het polyester vezelplamuur aan en breng deze aan in het gat.
  4. Plaats tape op de vezelplamuur en druk deze lichtjes in het gat. Hierdoor ontstaat er ruimte voor de topcoat, die later de vezelplamuur moet bedekken.
  5. Laat de vezelplamuur volledig uitharden voordat je gaat schuren. Controleer met een vlak voorwerp of er overal ongeveer 0,5-1 mm topcoat kan worden aangebracht. Als het te ondiep is, schuur dan wat materiaal weg.
  6. Maak de polyester topcoat aan door circa 2% MEKP-verharder toe te voegen aan de hars. Breng deze vervolgens aan op de reparatie. Je kunt dit eventueel afdekken met tape, maar zorg ervoor dat de topcoat nog steeds bol staat.
  7. Als de topcoat is uitgehard schuur je de reparatie op. Gebruik hier eerst korrel P320 of P400 voor en schuur daarna verder met P600, P800, P1000, P1500 en P2000.
  8. Schuur nu met achtereenvolgens korrel P320 of P400, dan P600, P800, P1000, P1500, P2000. Elke schuurgang moet net iets grover zijn dan de vorige. Begin klein en tape het oppervlak eventueel af. Gebruik waterproof schuurpapier op een schuurkurk voor het beste resultaat. Scheur een vel schuurpapier in vieren, week het in water en vouw het om de kurk. Schuur de reparatie helemaal glad.
  9. Indien extra topcoat nodig is, maak je de omgeving droog en breng opnieuw topcoat aan. Schuur de reparatie glad met de opvolgende korrels.
  10. Gebruik een polijstvacht op een boormachine of polijstmachine. Maak de ondergrond licht vochtig, breng 2-3 druppels polijstmiddel aan op de vacht. Polijst het oppervlak eerst in verticale banen, gevolgd door horizontale banen tot de reparatie een hoogglans uitstraling heeft.
  11. Verwijder overtollige polijstpasta met een polijstdoek.

3. Groot gat lamineren

Voor grote gaten, van ca. 12mm en groter, of gaten op plekken waar de waterdichtheid gegarandeerd moet worden, is het het beste om het gat uit te schuren, te voorzien van nieuw laminaat, en vervolgens topcoat aan te brengen.

Benodigdheden (gereedschap)

  • Fiberschijf met adapter en slijptol

Benodigdheden (verbruiksmaterialen)

  • Polyester lamineerhars
  • Polyester Topcoat in de gewenste kleur
  • MEKP-verharder
  • Glasmat 225 gr/m2
  • Mengbekers
  • Mengspatels
  • Nitril handschoenen
  • Afplaktape
  • Schuurpapier (korrel P320, P400, P600, P800, P1000, P1500, P2000)

Tip: met het polyester reparatiepakket (kleine reparaties) en het polyester lamineerpakket (grote reparaties) heb je direct de juiste product in huis voor jouw lamineerklus.

Werkwijze groot gat lamineren

Volg het onderstaande stappenplan om een groot gat in je boot te lamineren.

  1. Schuur de randen van het te repareren gebied in een schuine hoek van 1:10. Bijvoorbeeld, als het gat een diepte heeft van 3 mm, maak de reparatie dan 30 mm breed aan één zijde (aangezien je altijd aan beide zijden werkt, wordt de totale breedte van de reparatie 60 mm, plus de grootte van het gat). Als het mogelijk is om aan de achterzijde van het gat te komen, kun je ervoor kiezen om het gat van beide zijden te repareren. Gebruik een slijptol met een steunschijf en fiberschijf voor efficiënt schuren.
  2. Bedek het gebied rondom het gat met tape en plastic.
  3. Knip kleine cirkels van glasmat, steeds iets groter, om het gat op te vullen. Voor kleine reparaties wordt doorgaans glasmat van 225 gr/m2 gebruikt, wat ongeveer 0,5 mm dikte per laag geeft.
  4. Plaats een tijdelijke ondersteuning in het gat, zoals tape, karton of hout. Als de achterkant bereikbaar is, plak deze dan met tape vast. Als de achterkant niet bereikbaar is, gebruik dan karton met een gaatje en een draadje dat door het gat kan worden getrokken, eventueel vastgezet met secondelijm.
  5. Meng polyester lamineerhars met circa 2% verharder en breng het aan op het reparatiegebied. Plaats nu de grootste glasmat en dep deze in met hars zodat het goed doordrenkt is. Tamponneer de luchtbellen uit de glasmat en breng vervolgens de kleinere stukjes glasmat aan, telkens goed geïmpregneerd met polyester. Laat het geheel nu 4-6 uur uitharden.
  6. Na uitharding schuur je de reparatie op. Het doel is om de reparatie ongeveer 0,5-1 mm onder het omliggende materiaal te schuren, zodat er voldoende ruimte is voor de topcoat. Gebruik een fiberschijf of schuurpapier van diverse korrels. We raden aan om de randen in ieder geval te schuren met korrel P240 of P320. Zo kun je een mooie overgang maken met de topcoat.
  7. Meng polyester topcoat met ongeveer 2% MEKP-verharder en breng het aan op de reparatie. Je kunt dit eventueel afdekken met tape, maar zorg ervoor dat de topcoat nog steeds enigszins bol staat.
  8. Na uitharding schuur je de reparatie met korrel P320 of P400 en ga verder met P600, P800, P1000, P1500 en P2000.
  9. Schuur achtereenvolgens met korrel P320 of P400, dan P600, P800, P1000, P1500, en P2000. Begin met een iets grovere korrel en gebruik waterproof schuurpapier op een schuurkurk voor een optimaal resultaat.
  10. Indien nodig, maak de omgeving droog en breng opnieuw topcoat aan. Schuur de reparatie glad met opvolgende korrels.

Vragen over (schroef)gaten dichten in je boot?

Heb je vragen over het dichten van schroefgaten met polyester? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij geven je graag advies via e-mail, telefoon (+31 (0)85 022 00 90) of WhatsApp. Zo helpen wij je om van jouw project een succes te maken!

Product adviseur
  • Advies van experts
  • Supersnelle levering met PostNL
  • Betaal achteraf

Bootreparatie en -herstel

Hier vind je alle 32 gerelateerde artikelen over dit onderwerp. Mis je informatie om aan de slag te gaan met jouw klus? Neem dan contact met ons op.

Gelcoat reparatie (scheurtjes, krassen, dofheid) Gelcoat reparatie (scheurtjes, krassen, dofheid)
In een gelcoat toplaag kunnen soms beschadigingen ontstaan zoals scheuren, krassen, een doffe gelcoat laag of craquelé. Gelukkig is dit goed en… Meer informatie
Een rotte (balsa)kern repareren Een rotte (balsa)kern repareren
In polyester zeilboten is vaak een dek van balsahout gebruikt, omkleed met polyester en glasvezel. In speedboten is vaak een structuur van spanten te vinden, va… Meer informatie
Strak maken van de bootromp onder de waterlijn met epoxy plamuur Strak maken van de bootromp onder de waterlijn met epoxy plamuur
In dit artikel leggen wij je uit hoe je de romp van je boot onder de waterlijn weer strak krijgt na een grote reparatie van gaten en scheuren. Dit doe je eenvou… Meer informatie
Zo repareer je gaten en scheuren in jouw boot! Zo repareer je gaten en scheuren in jouw boot!
Heb je schade aan je boot en wil je dit eenvoudig repareren? In dit artikel leggen wij je stap voor stap uit hoe je scheuren, krassen of gaten in de romp v… Meer informatie
Harde antifouling aanbrengen op het onderwaterschip Harde antifouling aanbrengen op het onderwaterschip
In dit artikel leggen we uit hoe je de romp onder de waterlijn beschermt met harde antifouling van International. Wij maken hierbij gebruik van International In… Meer informatie
Osmose behandelen in 5 stappen [handleiding] Osmose behandelen in 5 stappen [handleiding]
Osmose is een vervelend verschijnsel en de schrik voor veel booteigenaren. Helaas is osmose onvermijdelijk, maar gelukkig kun je het wel zelf voorkomen of verhe… Meer informatie
Gaten en scheuren repareren boven de waterlijn Gaten en scheuren repareren boven de waterlijn
Wil je scheuren, krassen of gaten in je polyester boot repareren? Lees dan snel dit artikel! Wij leggen je graag uit wat je kunt doen om o.a. scheuren, kra… Meer informatie
Boot schilderen met DD lak [handleiding] Boot schilderen met DD lak [handleiding]
Is je boot toe aan een nieuw kleurtje of is het huidige verfsysteem aan vervanging toe? In dit artikel leggen wij uit hoe je een nieuw verfsysteem boven de wate… Meer informatie
Gelcoat craquelé herstellen in een polyester boot Gelcoat craquelé herstellen in een polyester boot
Gelcoat craquelé herstellen? Kleine haarscheurtjes en craquelé in een polyester ondergrond zijn in het algemeen lastig te repareren. Plamuur… Meer informatie
Gelcoat reparatie boven de waterlijn [handleiding] Gelcoat reparatie boven de waterlijn [handleiding]
Gelcoat van je boot repareren Heb je schade aan de gelcoat van je boot en wil je dit repareren? Geen probleem, dan ben je bij Polyestershoppen aan het juiste a… Meer informatie
Het correct monteren van het beslag op je boot Het correct monteren van het beslag op je boot
Bootbeslag kan na verloop van tijd los gaan zitten en zelfs lekkage veroorzaken. Zeker op boten met een balsa dek is het van belang dat al het beslag goed lekvr… Meer informatie
Een nieuwe vloer in de boot maken met polyester Een nieuwe vloer in de boot maken met polyester
Wil je de bodem van je polyester boot repareren? Bij Polyestershoppen kun je alles vinden voor optimaal bootonderhoud. Van polyester tot aan handige b… Meer informatie
Je boot polijsten met Riwax! Je boot polijsten met Riwax!
Na verloop van tijd verliest je boot, die vroeger zo mooi glimmend in het water lag, door allerlei weersinvloeden zijn glans. Het polyester of lakwerk van je bo… Meer informatie
Zelfslijpende antifouling aanbrengen Zelfslijpende antifouling aanbrengen
Wat is zelfslijpende antifouling en hoe breng je zelfslijpende antifouling aan? In dit artikel lees je alles over het gebruik van zelfslijpende antifouling om h… Meer informatie
Hoe verwijder je snel verf van staal of polyester? Hoe verwijder je snel verf van staal of polyester?
Hoe verwijder je snel verf of antifouling van staal, metaal of polyester? Een goede vraag vinden wij. Want soms wil je je boot flink aanpakken en oude verf of a… Meer informatie
Reparatie van de bootspiegel met polyester Reparatie van de bootspiegel met polyester
Als de spiegel in je boot versleten, vochtig of rot is, kun je deze beter vervangen. Gelukkig is dit een klus die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren. Wij hebben h… Meer informatie
Welke bootlak heb je nodig? Het juiste laksysteem voor jouw boot! Welke bootlak heb je nodig? Het juiste laksysteem voor jouw boot!
Wat is de beste bootlak? Welke bootlak is geschikt voor mijn boot? Hoe breng je een laksysteem aan? Wij krijgen regelmatig soortgelijke vragen over het aflakken… Meer informatie
Scheuren en gaten in een polyester boot repareren Scheuren en gaten in een polyester boot repareren
Wil jij je polyester boot repareren? Bij Polyestershoppen weten we alles van optimale reparatie van polyester boten. Bovendien verkopen wij alle benodigdhe… Meer informatie
Polyester boot schoonmaken Polyester boot schoonmaken
Ga je zelf een bootje opknappen? Dan is het allereerst belangrijk dat je de boot goed schoonmaakt voordat je verder gaat met schuren en repareren. In dit inform… Meer informatie
Bootromp primeren met HB Coating Bootromp primeren met HB Coating
In dit artikel legen wij stap voor stap uit hoe je IJmopox HB Coating aanbrengt. Deze epoxycoating wordt gebruikt ter bescherming tegen osmose (polyes… Meer informatie
Het schuren van je boot Het schuren van je boot
Wil je je polyester boot schuren? Dan zit je bij Polyestershoppen.nl helemaal goed. Buiten het feit dat je in onze webshop alles vindt om jouw polyester bo… Meer informatie
Het maken van een bootsteun Het maken van een bootsteun
In dit artikel leggen wij je stap voor stap uit hoe je zelf een bootsteun kunt maken. Deze zelfgemaakte bootsteun zorgt er voor dat de onderkant niet beschadigt… Meer informatie
Antislip aanbrengen in je boot Antislip aanbrengen in je boot
Een te gladde vloer in je boot? Lees in dit artikel hoe je stap voor stap een goede antislip aanbrengt zodat je niet meer uitglijdt. Bekijk voor andere artikele… Meer informatie
Veelgestelde vragen over bootonderhoud Veelgestelde vragen over bootonderhoud
In dit artikel behandelen we de meestgestelde vragen op het gebied van bootonderhoud. We geven antwoord op vragen over antifouling, primers, polijstmiddele… Meer informatie
Antifouling aanbrengen? Lees alles over antifouling! Antifouling aanbrengen? Lees alles over antifouling!
Welke soorten antifouling zijn er? En hoe breng je de juiste antifouling aan op je boot? In dit informatie artikel vind je alles over antifouling. Wil je na het… Meer informatie
Polijsten met Dulon | Polyester gelcoat polijsten Polijsten met Dulon | Polyester gelcoat polijsten
Heb je net een gelcoat reparatie uitgevoerd of is de gelcoat van jouw auto, boot of caravan dof geworden? Je kunt polyester gelcoat eenvoudig polijsten om die m… Meer informatie
Welke bootprimer heb ik nodig? Alles over bootprimers! Welke bootprimer heb ik nodig? Alles over bootprimers!
Wat is de beste primer en welke primer is geschikt voor mijn boot? Er zijn heel veel verschillende primers en we begrijpen dat de keuze voor de juiste primer be… Meer informatie
Handleiding Hempel over het verwerken van Hempel Silic One Handleiding Hempel over het verwerken van Hempel Silic One
Hempel Silic One is dé revolutie op het gebied van aangroeiwerende coatings. Dit biocidevrije product heeft vergelijkbare eigenschappen met antifoul… Meer informatie
Boot isoleren met Froth-Pak Boot isoleren met Froth-Pak
Condensatie op de bootromp kan leiden tot schimmels. Maar hoe kun je condensvorming op het metaal vermijden? Dit kan door een fijn laagje PUR schuim tegen het… Meer informatie
Alles over International B-Free | Biocidevrije antifouling Alles over International B-Free | Biocidevrije antifouling
Wil je op een milieuvriendelijke wijze aangroei op het onderwaterschip tegengaan? Dan is het gloednieuwe International B-Free systeem het perfecte fouling relea… Meer informatie
3 manieren om schroefgaten te dichten met polyester 3 manieren om schroefgaten te dichten met polyester
Veel boten hebben ze: overtollige boorgaten waar niets meer mee gebeurt. Ooit heeft er een stuk beslag, een houder of iets anders heeft gezeten, en soms is het… Meer informatie
De 5 beste antislip oplossingen voor aan boord De 5 beste antislip oplossingen voor aan boord
Veiligheid is natuurlijk topprioriteit op je boot. Een nat en glad oppervlak kan tijdens het varen immers levensgevaarlijke situaties opleveren. Daarom is het c… Meer informatie

Heeft u een vraag?

Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090