3 manieren om schroefgaten te dichten met polyester
Veel boten hebben ze: overtollige boorgaten waar niets meer mee gebeurt. Ooit heeft er een stuk beslag, een houder of iets anders gezeten en soms is het zelfs onbekend waar het gat oorspronkelijk voor diende. Hoe dan ook, het gat moet weg! In dit artikel geven we 3 methodes om schroefgaten te dichten in je boot. Afhankelijk van de grootte van het gat en mogelijk enkele andere omstandigheden kun je een keuze maken uit de volgende opties:
- Gat opvullen met topcoat (klein gat).
- Gat vullen met vezelplamuur en afwerken met topcoat (middelgroot gat).
- Gat afschuinen, lamineren en afwerken met topcoat (groot gat).
1. Klein gat opvullen met topcoat
Volg het onderstaande stappenplan om een klein gat, zoals boorgaten tot circa 5 mm doorsnede, in je boot op te vullen.
Tijdsplanning
Totale tijdsduur: 2 dagen
Voorbereiding: 10 minuten
Tijd per gat: 1 minuut
Droogtijd: 1 dag (op warme dagen is de wachttijd minder lang)
Benodigdheden (gereedschap)
- Verzinkboortje
- Boormachine
- Steunschijf voor polijstschijven
- Polijstvacht
- Schuurkurk
Benodigdheden (verbruiksmaterialen)
- Polyester Topcoat in de gewenste kleur
- MEKP-verharder
- Mengbekers
- Mengspatels
- Nitril handschoenen
- Afplaktape
- Schuurpapier (korrel P320, P400, P600, P800, P1000, P1500 en P2000)
- Grof polijstmiddel
Werkwijze voor het opvullen van een klein gat
- Gebruik een boormachine met verzinkboor om het gat een klein beetje uit te boren. Zo verwijder je vervuiling en losse stukjes.
- Plaats een stukje tape onder het gat (bij een verticaal vlak) of naast het gat (bij een horizontaal vlak).
- Maak een kleine hoeveelheid polyester topcoat aan door 2,5-3% MEKP-verharder toe te voegen aan de hars. Houd rekening met een korte verwerkingstijd. Gebruik de handige schaal op de RESION mengbekers om kleine hoeveelheden topcoat aan te maken. Meet de verharder in druppels als dat nodig is.
- Breng de topcoat aan in het gat en plaats de tape over het gat zodat de topcoat nog bol staat. Topcoat krimpt iets en het is belangrijk om voldoende materiaal te hebben voor het schuurproces.
- Wacht nu tot de topcoat is uitgehard. In koudere omstandigheden kan dit een dag duren, terwijl de uitharding bij warme dagen een stuk sneller gaat; de topcoat is dan na een paar uur al schuurbaar.
- Als de topcoat is uitgehard, schuur je de reparatie op. Gebruik hier eerst korrel P320 of P400 voor en schuur daarna verder met P600, P800, P1000, P1500 en P2000.
- Schuur nu achtereenvolgens met korrel P320 of P400, dan P600, P800, P1000, P1500 en P2000. Elke schuurgang moet net iets grover zijn dan de vorige. Begin klein en tape het oppervlak eventueel af. Gebruik waterproof schuurpapier op een schuurkurk voor het beste resultaat. Scheur een vel schuurpapier in vieren, week het in water en vouw het om de kurk. Schuur de reparatie helemaal glad.
- Indien extra topcoat nodig is, maak je de plek droog en breng je opnieuw topcoat aan. Schuur de reparatie glad met de opvolgende korrels.
- Gebruik een polijstvacht op een boormachine of polijstmachine. Maak de ondergrond licht vochtig en breng 2-3 druppels polijstmiddel aan op de vacht. Polijst het oppervlak eerst in verticale banen, gevolgd door horizontale banen tot de reparatie een hoogglans uitstraling heeft.
- Verwijder overtollige polijstpasta met een polijstdoek.
2. Middelgroot gat opvullen met vezelplamuur
Volg het onderstaande stappenplan om een middelgroot gat, tot circa 15 mm doorsnede, in je boot op te vullen.
Benodigdheden (gereedschap)
- Verzinkboortje
- Boormachine
- Steunschijf voor polijstschijven
- Polijstvacht
- Schuurkurk
Benodigdheden (verbruiksmaterialen)
- Polyester vezelplamuur
- Polyester Topcoat in de gewenste kleur
- MEKP-verharder
- Mengbekers
- Mengspatels
- Nitril handschoenen
- Afplaktape
- Schuurpapier (korrel P320, P400, P600, P800, P1000, P1500 en P2000)
- Grof polijstmiddel
Werkwijze voor het opvullen van een middelgroot gat
Voor gaten van ca. 4-15 mm kan een andere methode worden gebruikt. Deze is deels gelijk aan de vorige methode, het afwerken met topcoat zal immers altijd moeten gebeuren.
- Gebruik een boormachine met verzinkboor om het gat een klein beetje uit te boren. Zo verwijder je vervuiling en losse stukjes. Zorg ervoor dat het gat schoon, afgeschuind en vrij is van loszittende delen.
- Breng tape aan rondom het gat om het omliggende materiaal te beschermen.
- Maak de polyester vezelplamuur aan en breng deze aan in het gat.
- Plaats tape op de vezelplamuur en druk deze lichtjes in het gat. Hierdoor ontstaat er ruimte voor de topcoat die later de vezelplamuur moet bedekken.
- Laat de vezelplamuur volledig uitharden voordat je gaat schuren. Controleer met een vlak voorwerp of er overal ongeveer 0,5-1 mm topcoat kan worden aangebracht. Als het te ondiep is, schuur dan wat materiaal weg.
- Maak de polyester topcoat aan door circa 2% MEKP-verharder toe te voegen aan de hars. Breng deze vervolgens aan op de reparatie. Je kunt dit eventueel afdekken met tape, maar zorg ervoor dat de topcoat nog steeds bol staat.
- Als de topcoat is uitgehard, schuur je de reparatie op. Gebruik hier eerst korrel P320 of P400 voor en schuur daarna verder met P600, P800, P1000, P1500 en P2000.
- Schuur nu achtereenvolgens met korrel P320 of P400, dan P600, P800, P1000, P1500 en P2000. Elke schuurgang moet net iets grover zijn dan de vorige. Begin klein en tape het oppervlak eventueel af. Gebruik waterproof schuurpapier op een schuurkurk voor het beste resultaat. Scheur een vel schuurpapier in vieren, week het in water en vouw het om de kurk. Schuur de reparatie helemaal glad.
- Indien extra topcoat nodig is, maak je de omgeving droog en breng je opnieuw topcoat aan. Schuur de reparatie glad met de opvolgende korrels.
- Gebruik een polijstvacht op een boormachine of polijstmachine. Maak de ondergrond licht vochtig en breng 2-3 druppels polijstmiddel aan op de vacht. Polijst het oppervlak eerst in verticale banen, gevolgd door horizontale banen tot de reparatie een hoogglans uitstraling heeft.
- Verwijder overtollige polijstpasta met een polijstdoek.
3. Groot gat lamineren
Voor grote gaten, van ca. 12 mm en groter, of gaten op plekken waar de waterdichtheid gegarandeerd moet worden, is het het beste om het gat uit te schuren en te voorzien van nieuw laminaat waarna je vervolgens topcoat aanbrengt.
Benodigdheden (gereedschap)
Benodigdheden (verbruiksmaterialen)
- Polyester lamineerhars
- Polyester Topcoat in de gewenste kleur
- MEKP-verharder
- Glasmat 225 gr/m2
- Mengbekers
- Mengspatels
- Nitril handschoenen
- Afplaktape
- Schuurpapier (korrel P320, P400, P600, P800, P1000, P1500 en P2000)
Werkwijze voor het lamineren van een groot gat
Volg het onderstaande stappenplan om een groot gat in je boot te lamineren.
- Schuur de randen van het te repareren gebied in een schuine hoek van 1:10. Bijvoorbeeld, als het gat een diepte heeft van 3 mm, maak de reparatie dan 30 mm breed aan één zijde (aangezien je altijd aan beide zijden werkt, wordt de totale breedte van de reparatie 60 mm plus de grootte van het gat). Als het mogelijk is om aan de achterzijde van het gat te komen, kun je ervoor kiezen om het gat van beide zijden te repareren. Gebruik een slijptol met een steunschijf en fiberschijf om efficiënt te schuren.
- Bedek het gebied rondom het gat met tape en plastic.
- Knip kleine cirkels van glasmat, steeds iets groter, om het gat op te vullen. Voor kleine reparaties wordt doorgaans glasmat van 225 gr/m2 gebruikt, wat ongeveer 0,5 mm dikte per laag geeft.
- Plaats een tijdelijke ondersteuning in het gat, zoals tape, karton of hout. Als de achterkant bereikbaar is, plak deze dan met tape vast. Als de achterkant niet bereikbaar is, gebruik dan karton met een gaatje en een draadje dat door het gat kan worden getrokken, eventueel vastgezet met secondelijm.
- Meng polyester lamineerhars met circa 2% verharder en breng het aan op de te repareren plek. Plaats nu de grootste glasmat en dep deze in met hars zodat het goed doordrenkt is. Tamponneer de luchtbellen uit de glasmat en breng vervolgens de kleinere stukjes glasmat aan, telkens goed geïmpregneerd met polyester. Laat het geheel nu 4-6 uur uitharden.
- Na uitharding schuur je de reparatie op. Het doel is om de reparatie ongeveer 0,5-1 mm onder het omliggende materiaal te schuren zodat er voldoende ruimte is voor de topcoat. Gebruik een fiberschijf of schuurpapier van diverse korrels. We raden aan om de randen in ieder geval te schuren met korrel P240 of P320. Zo kun je een mooie overgang maken met de topcoat.
- Meng polyester topcoat met ongeveer 2% MEKP-verharder en breng het aan op de reparatie. Je kunt dit eventueel afdekken met tape maar zorg ervoor dat de topcoat nog steeds enigszins bol staat.
- Na uitharding schuur je de reparatie met korrel P320 of P400 en ga verder met P600, P800, P1000, P1500 en P2000.
- Schuur achtereenvolgens met korrel P320 of P400, dan P600, P800, P1000, P1500, en P2000. Begin met een iets grovere korrel en gebruik waterproof schuurpapier op een schuurkurk voor een optimaal resultaat.
- Indien nodig: maak de omgeving droog en breng opnieuw topcoat aan. Schuur de reparatie glad met opvolgende korrels.
Vragen over het dichten van (schroef)gaten in je boot?
Heb je vragen over het dichten van schroefgaten met polyester? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij geven je graag advies via e-mail, telefoon (+31 (0)85 022 00 90) of WhatsApp. Zo helpen wij jou om van je project een succes te maken!