In dit artikelen leggen wij je graag stap voor stap uit wat je kunt doen om jouw polyester boot osmose vrij te maken en ervoor te zorgen dat dit zo blijft. Ernstige osmose vorming in het laminaat van jouw boot en kan uiteindelijk voor delaminatie zorgen, wat de sterkte van de romp vermindert. Wanneer je osmose op tijd behandelt, behoud je de sterkte van de boot en is de osmose behandeling eenvoudiger. Een osmose behandeling kun je eenvoudig zelf doen met dit stappenplan.
Voorkomen is beter dan genezen en wij adviseren om zowel oude als nieuwe boten regelmatig te controleren op osmose. Zo ben je er snel bij en kun je de osmose tijdig behandelen.
Wil jij je boot laten checken? Schakel dan een expert in en laat je boot keuren door Steven van Keurmijnboot.nl. Via de 'Osmose Check' van keurmijnboot.nl kun je jouw boot laten controleren tegen een betaalbare prijs! Samen met vakexpert Steven meet je het volledige onderwaterschip door met de benodigde vochtmeters. Vervolgens wordt er een beeld geschetst van de mate van vocht en kijken jullie samen naar de juiste acties. Dit alles verhouding tot de leeftijd en het bouwjaar van het schip.
De hoeveelheden van onderstaande benodigdheden hangen af van de totale omvang van de romp van jouw schip. Bij twijfel kun je contact met ons opnemen voor een advies op maat. En als je iets te veel besteld hebt, kun je ongeopende verpakkingen altijd kosteloos retourneren.
Voor deze klus heb je diverse grondstoffen en gereedschappen nodig. Bestel je de onderstaande artikelen bij Polyestershoppen.nl dan worden deze vaak dezelfde dag nog verzonden zodat je snel aan de slag kunt gaan!
Allereerst moet de bestaande gelcoatlaag worden verwijderd. Dit kan een vervelende klus zijn, maar als je dit eenmaal gedaan hebt, is het ergste achter de rug. Je kunt de gelcoat verwijderen met een Gelplane vacuüm schraper of bijvoorbeeld een haakse slijper met een lamellenschijf. Het verwijderen van de gelcoat gaat nog sneller met de professionele Tercoo roterende straler met afstandhouder en stofkap. Je kunt ook een bedrijf inschakelen welke de gelcoat verwijdert op locatie.
Wanneer je alle gelcoat hebt verwijderd is het zaak om het kale laminaat aan de oppervlakte regelmatig te reinigen met schoon water en het laminaat minimaal een aantal weken te laten drogen, bijvoorbeeld een winter lang. Het is niet erg als het schip nog iets vochtig blijft maar hoe droger hoe beter.
Wanneer het laminaat voldoende is opgedroogd is kun je de romp strak maken met International Watertite epoxyplamuur. Watertite is extreem waterbestendig en is eenvoudig te verwerken door de 1:1 mengverhouding. Je kunt ook zelf gemaakte plamuur gebruiken bestaande uit snelle epoxyhars in combinatie met rode microballoons. Lees meer over het strak maken van de romp van boot.
Reinig en ontvet het oppervlak nu goed met aceton voordat je verder gaat.
Vervolgens ga je nu twee lagen keperweefsel met epoxy aanbrengen. Epoxy van Polyestershoppen.nl bevat geen oplosmiddelen en is dus volledig dampdicht bij een goede verwerking. Breng het weefsel aan met meerdere mensen tegelijk. Iemand knipt het weefsel en brengt aan op de boot, iemand anders rolt bijvoorbeeld epoxy over de romp.
Nadat je het weefsel op maat hebt geknipt, kan de gehele romp in de epoxy gezet worden. Dit kan met een veloursroller. Zorg dat je tijdens het werken met epoxy altijd nitril handschoenen draagt. Na het aanbrengen van de hars kan het weefsel op de romp aangebracht worden. Rol daarna epoxy uit over het oppervlak en ontlucht het laminaat met een ontluchtingsroller.
Je kunt de stukken glasweefsel ongeveer 2 cm laten overlappen en werk van achter naar voren toe zodat de overlapping in de meest voorkomende vaarrichting ligt.
Wanneer je de gehele romp hebt gelamineerd raden wij aan om een laag peelply over de oppervlakte te leggen. Dit scheurweefsel voorkomt een waslaag van de epoxy en je hoeft de boot niet te schuren als je de coating aan gaan brengen. Als je na 24 uur uitharden verder gaat trek je het scheurweefsel (peelply) er zo weer af.
Nadat de epoxy volledig is doorgehard verwijder je het scheurweefsel en schuur je met korrel 80 de overlappingen weg. Eventuele blaasjes prik je open en maak je weer dicht met epoxy plamuur.
Je gaat vervolgens twee lagen epoxy coating aanbrengen. Als je na de eerste laag niet langer wacht dan 48 uur kun je zonder te schuren de volgende laag aanbrengen. Reinig voordat je begint de volledige romp met aceton.
Rol de epoxy coating met een veloursroller op de boot en draag hierbij altijd nitril handschoenen.
Door het aanbrengen van de epoxy pak je het onderliggende polyester laminaat goed in en laat het geen water door. Je polyester laminaat is nu weer 'veilig' en osmose bestendig.
Nadat je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd is het belangrijk om een aangroeiwerende coating aan te brengen op het onderwaterschip. Je kunt dit doen met een zelfslijpende antifouling of een harde antifouling.
Hoeveel vierkante meter is mijn onderwaterschip?
Onderwaterschip voor een niet diepstekende boot (motorboot of zeilboot)
Oppervlakte in m2 = 0,5 x lengte van de waterlijn x (breedte + diepgang)
Onderwaterschip voor een diep stekende zeilboot:
Oppervlakte in m2 = 0,75 x lengte van de waterlijn x (breedte + diepgang)
Wat is de impact van osmose op de sterkte van de boot?
Ernstige osmose vorming in het laminaat van jouw boot kan uiteindelijk voor delaminatie zorgen. Dat vermindert de sterkte van de romp. Wanneer je osmose op tijd behandelt, behoud je de sterkte van de boot en is de behandeling eenvoudig.
Hoe behandel ik osmose op mijn boot?
Beginnende osmose kun je eenvoudig zelf behandelen. In ons stappenplan beschrijven we welke producten je nodig hebt en hoe je te werk gaat.
Hoe voorkom ik osmose op mijn boot?
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. We raden daarom aan om regelmatig je boot te laten controleren op osmose. Schakel een expert in en laat je boot keuren door Steven van Keurmijnboot.nl. Via de 'Osmose Check' van keurmijnboot.nl kun je jouw boot laten controleren tegen een betaalbare prijs! Behandel je boot met een antifouling laag om osmose te voorkomen.
Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090