Osmose behandelen in 5 stappen [handleiding]

Osmose is een vervelend verschijnsel en de schrik voor veel booteigenaren. Helaas is osmose onvermijdelijk, maar gelukkig kun je het wel zelf voorkomen of genezen. In dit artikel leggen wij je alles uit over het herkennen van osmose en laten we stap voor stap zien wat je kunt doen om je polyester boot osmosevrij te maken!

Wat is osmose?

Osmose is een natuurkundige reactie die optreedt bij polyester boten wanneer water doordringt in de gelcoat en reageert met chemicaliën. Water zal de gelcoat langzaam binnendringen en blijft na verloop van tijd hangen in een holte. Hier ontstaat een chemische reactie waardoor de holte groter wordt en er een blaasje ontstaat. Op den duur zal dit blaasje klappen, waardoor er een scheurtje ontstaat en het onderliggende laminaat water opzuigt.

Ernstige osmosevorming in het laminaat van je boot kan uiteindelijk voor delaminatie zorgen, wat de sterkte van de romp vermindert. Wanneer je osmose op tijd behandelt, behoud je de sterkte van de boot en is osmose behandeling eenvoudiger. 

Hoe herken je osmose?

Je kunt osmose herkennen aan het ontstaan van blaasjes (verdikkingen) in de gelcoat. Door deze blaasjes voorzichtig te openen, komt er vocht vrij met een zure, azijnachtige geur. De grootte van de blaasjes kan variëren en zolang de blaasjes klein blijven is er nog niet zo veel aan de hand. Wanneer de blaasjes grotere worden (tussen 5mm en 50mm) wordt osmose een groter probleem. Bij structurele osmose wordt het polyesterlaminaat aangetast, waardoor losse glasvezels zichtbaar worden. In dit geval is het belangrijk om onmiddellijk te beginnen met het behandelen van de osmose. Bij verwaarlozing kan dit leiden tot delaminatie, waarbij complete lagen polyester loslaten.

Osmose voorkomen (osmose check bij Keurmijnboot.nl)

Voorkomen is beter dan genezen en wij adviseren daarom ook om zowel oude als nieuwe boten regelmatig op osmose te controleren. Zo ben je er snel bij en kun je osmose tijdig behandelen.

Wil jij je boot laten checken op osmose? Schakel dan een expert in en laat je boot keuren door Steven van Keurmijnboot.nl. Via de 'Osmose Check' van keurmijnboot.nl kun je je boot voor een betaalbare prijs laten controleren! Samen met vakexpert Steven meet je het volledige onderwaterschip door met de benodigde vochtmeters. Vervolgens wordt er een beeld geschetst van de mate van vocht en kijken jullie samen naar de juiste acties. Dit alles in verhouding tot de leeftijd en het bouwjaar van het schip.

Voordelen Osmose Check

  • Gemiddeld 18% minder reparatiekosten.
  • Inzicht in oorzaak, gevolg en oplossing.
  • Voorkomen/uitstellen van grote reparaties.
  • Betaalbaar
Benieuwd naar de Osmose Check? Ga voor meer informatie naar Keurmijnboot.nl!

Osmose behandelen [handleiding]

Heb je structurele osmose geconstateerd bij jouw boot. Onderneem dan direct actie. Je kunt een osmose behandeling gelukkig zelf uitvoeren aan de hand van dit stappenplan.

Benodigdheden voor een osmose behandeling

Grondstoffen

Gereedschappen

De hoeveelheden van onderstaande benodigdheden hangen af van de totale omvang van de romp van jouw schip. Bij twijfel kun je contact met ons opnemen voor een advies op maat. En als je teveel besteld, kun je ongeopende verpakkingen altijd kosteloos retourneren binnen 30 dagen.

Stap 1. Verwijderen van de gelcoat

De eerste stap van het osmose behandelingstraject is het verwijderen van de gelcoatlaag. Dit kan een vervelende klus zijn, maar als je dit eenmaal gedaan hebt, is het ergste achter de rug. Je kunt de gelcoat verwijderen op verschillende manieren. Gebruik bijvoorbeeld een Gelplane vacuüm schraper of haakse slijper met een lamellenschijf. Wil je gelcoat verwijderen op de meest efficiënte en professionele manier? Gebruik dan een Tercoo roterende straler met afstandhouder en stofkap.

Geen zin om deze klus zelf te doen? Schakel dan een bedrijf in die de gelcoat op locatie verwijdert.

Stap 2. Reinigen en drogen van het polyester laminaat

Nadat alle gelcoat is verwijderd, is het belangrijk om het blootgelegde laminaat regelmatig te reinigen met schoon water en het vervolgens enkele weken te laten drogen. Laat het geheel bijvoorbeeld een volledige winter drogen. Hoewel een lichte vochtigheid acceptabel is, geldt: hoe droger, hoe beter voor het beste resultaat.

Polyester boot met osmose kaal

Polyester boot met osmose kaal

Stap 3. Plamuren van het onderwaterschip

Zodra het laminaat voldoende is gedroogd, is het tijd om de romp strak te plamuren met International Watertite epoxyplamuur. Deze plamuur staat bekend om zijn uitstekende waterbestendigheid en eenvoudige verwerkbaarheid dankzij de 1:1 mengverhouding.

Vergeet niet om het oppervlak grondig te reinigen en te ontvetten met aceton of Natusafe (een milieuvriendelijke ontvetter) voordat je verdergaat.

Budget tip: maak zelf epoxy plamuur met universele epoxyhars (snelle verharder) in combinatie met rode microballoons. Dit is een voordelige optie om plamuur te maken! Bekijk hoe je zelf plamuur maakt in deze video.

Stap 4. Twee lagen keperweefsel lamineren met epoxy

Na het plamuren, reinigen en ontvetten, is het tijd om twee lagen keperweefsel met universele epoxy aan te brengen. De epoxy van Polyestershoppen bevat geen oplosmiddelen en is daardoor volledig dampdicht bij correcte verwerking. Voor een efficiënte uitvoering raden we aan om dit proces met meerdere personen uit te voeren. Terwijl één persoon het weefsel op maat knipt en aanbrengt, rolt een ander de epoxy over de romp.

Zodra het weefsel op maat is geknipt, kan de gehele romp worden bedekt met epoxy met behulp van een veloursroller. Draag te allen tijde nitril handschoenen en beschermende kleding bij het werken met epoxy. Nadat de hars is aangebracht, kan het weefsel op de romp worden geplaatst. Rol de epoxy vervolgens uit over het oppervlak en ontlucht het laminaat met een ontluchtingsroller. Laat de stukken glasweefsel ongeveer 2 cm overlappen en werk van achter naar voren, zodat de overlapping in de meest voorkomende vaarrichting ligt.

Wanneer je de gehele romp hebt gelamineerd, raden wij aan om een laag Peel ply (scheurweefsel) over de oppervlakte te leggen. Dit scheurweefsel voorkomt een waslaag van epoxy. Zo hoef je de boot dan niet te schuren als je een antifouling systeem gaat aanbrengen. Na 24 uur uitharden kan het scheurweefsel eenvoudig worden verwijderd.

Bekijk in de onderstaande video hoe wij de romp van een boot hebben gelamineerd met glasweefsel.

Stap 5. Aanbrengen epoxy coating

Zodra de epoxy volledig is uitgehard, verwijder je voorzichtig het scheurweefsel en schuur je de overlappingen weg met korrel 80. Eventuele blaasjes prik je open en maak je weer dicht met epoxy plamuur.

Vervolgens breng je twee lagen epoxy coating aan. Als je binnen 48 uur na de eerste laag doorgaat, is schuren niet nodig. Voordat je begint, reinig je de volledige romp grondig met aceton. Verwerk de epoxy coating met een veloursroller en draag hierbij altijd nitril handschoenen. Door het aanbrengen van de epoxy pak je het onderliggende polyester laminaat goed in en laat het geen water door. Je polyester laminaat is nu weer 'veilig' en osmose bestendig!

Tip: je kunt voor deze stap ook International Gelshield gebruiken. Deze sneldrogende epoxy primer is makkelijk te verwerken en is dampdicht. Dit maakt de primer erg geschikt voor bescherming tegen osmose. Bovendien kun je deze primer ook als hechtingslaag voor antifouling gebruiken.

Meer informatie over Osmose?

Nu je boot weer vrij is van osmose is het belangrijk om een aangroeiwerende coating aan te brengen op het onderwaterschip. Lees meer over de verschillende soorten antifouling in onze informatie artikel: Alles over antifouling.

Heb je nog vragen osmose of over het voorkomen hiervan? Neem gerust contact op met onze specialisten of met Steven, van keurmijnboot.nl.


Veelgestelde vragen

Hoe bereken ik het oppervlak van het onderwaterschip?

Je kunt het oppervlak op de volgende manier berekenen:

  • Onderwaterschip voor een niet diepstekende boot (motorboot of zeilboot):
    Oppervlakte in m2 = 0,5 x lengte van de waterlijn x (breedte + diepgang)

  • Onderwaterschip voor een diepstekende zeilboot:
    Oppervlakte in m2 = 0,75 x lengte van de waterlijn x (breedte + diepgang)

Wat is het gevaar of risico van osmose?

Zolang de osmoseblaasjes klein blijven is er nog geen groot probleem. Zodra de blaasjes groter worden, begint osmose echter een probleem te worden. Structurele osmose kan het laminaat namelijk aantasten, wat uiteindelijk tot delaminatie zorgen. Hierbij wordt het onderliggende laminaat afgebroken en laat de laag los. Dit vermindert de sterkte van de romp. Zorg dus dat je osmose op tijd constateert en hier actie voor onderneemt. Zo behoud je de sterkte van de boot en is de behandeling eenvoudig.

Hoe behandel ik osmose op mijn boot?

Beginnende osmose kun je eenvoudig zelf behandelen. Voer de onderstaande stappen uit:

  1. Verwijder de oude gelcoatlaag
  2. Reinig het polyesterlaminaat en laat dit goed drogen
  3. Plamuur het onderwaterschip
  4. Lamineer de romp met epoxy en twee lagen keperweefsel
  5. Werk het oppervlak af met epoxy coating

 

Hoe voorkom je osmose?

Osmose is helaas onvermijdelijk. Zorg dat je osmose dus constateert in een vroeg stadium zodat je op tijd actie kunt ondernemen. Controleer je boot daarom regelmatig op osmose en maak altijd gebruik van antifouling. Schakel bijvoorbeeld een expert in om je boot te keuren. Neem hiervoor gerust contact op met Steven van Keurmijnboot.nl. Via de 'Osmose Check' van keurmijnboot.nl kun je je boot voor een betaalbare prijs laten controleren! Behandel je boot met een antifouling laag om osmose te voorkomen.

Waar kan ik osmose aan herkennen?

Je kunt osmose herkennen aan de blaasjes die ontstaan op het onderwaterschip van je boot. Deze blaasjes verschijnen op de gelcoat, en wanneer je ze openkrabt, komt er vocht vrij met een zure, azijnachtige geur.

Product adviseur
  • Advies van experts
  • Supersnelle levering met PostNL
  • Betaal achteraf

Producten die gebruikt zijn in dit artikel

Product 1 van de 8

Bootreparatie en -herstel

Hier vind je alle 32 gerelateerde artikelen over dit onderwerp. Mis je informatie om aan de slag te gaan met jouw klus? Neem dan contact met ons op.

Gelcoat reparatie (scheurtjes, krassen, dofheid) Gelcoat reparatie (scheurtjes, krassen, dofheid)
In een gelcoat toplaag kunnen soms beschadigingen ontstaan zoals scheuren, krassen, een doffe gelcoat laag of craquelé. Gelukkig is dit goed en… Meer informatie
Een rotte (balsa)kern repareren Een rotte (balsa)kern repareren
In polyester zeilboten is vaak een dek van balsahout gebruikt, omkleed met polyester en glasvezel. In speedboten is vaak een structuur van spanten te vinden, va… Meer informatie
Strak maken van de bootromp onder de waterlijn met epoxy plamuur Strak maken van de bootromp onder de waterlijn met epoxy plamuur
In dit artikel leggen wij je uit hoe je de romp van je boot onder de waterlijn weer strak krijgt na een grote reparatie van gaten en scheuren. Dit doe je eenvou… Meer informatie
Zo repareer je gaten en scheuren in jouw boot! Zo repareer je gaten en scheuren in jouw boot!
Heb je schade aan je boot en wil je dit eenvoudig repareren? In dit artikel leggen wij je stap voor stap uit hoe je scheuren, krassen of gaten in de romp v… Meer informatie
Harde antifouling aanbrengen op het onderwaterschip Harde antifouling aanbrengen op het onderwaterschip
In dit artikel leggen we uit hoe je de romp onder de waterlijn beschermt met de harde antifouling van International. Wij maken hierbij gebruik van International… Meer informatie
Osmose behandelen in 5 stappen [handleiding] Osmose behandelen in 5 stappen [handleiding]
Osmose is een vervelend verschijnsel en de schrik voor veel booteigenaren. Helaas is osmose onvermijdelijk, maar gelukkig kun je het wel zelf voorkomen of genez… Meer informatie
Gaten en scheuren repareren boven de waterlijn Gaten en scheuren repareren boven de waterlijn
Wil je scheuren, krassen of gaten in je polyester boot repareren? Lees dan snel dit artikel! Wij leggen je graag uit wat je kunt doen om o.a. scheuren, kra… Meer informatie
Boot schilderen met DD lak [handleiding] Boot schilderen met DD lak [handleiding]
Is je boot toe aan een nieuw kleurtje of is het huidige verfsysteem aan vervanging toe? In dit artikel leggen wij uit hoe je een nieuw verfsysteem aanbrengt op… Meer informatie
Gelcoat craquelé herstellen in een polyester boot Gelcoat craquelé herstellen in een polyester boot
Gelcoat craquelé herstellen? Kleine haarscheurtjes en craquelé in de polyester ondergrond zijn in het algemeen lastig te repareren. Een plamu… Meer informatie
Gelcoat reparatie boven de waterlijn [handleiding] Gelcoat reparatie boven de waterlijn [handleiding]
Gelcoat van je boot repareren Heb je schade aan de gelcoat van je boot en wil je dit repareren? Geen probleem, dan ben je bij Polyestershoppen aan het juiste a… Meer informatie
Het correct monteren van het beslag op je boot Het correct monteren van het beslag op je boot
Bootbeslag kan na verloop van tijd los gaan zitten en zelfs lekkage veroorzaken. Zeker op boten met een balsa dek is het van belang dat al het beslag goed lekvr… Meer informatie
Een nieuwe vloer in de boot maken met polyester Een nieuwe vloer in de boot maken met polyester
De bodem van je polyester boot repareren? Bij Polyestershoppen kun je alles vinden voor optimaal bootonderhoud. Van polyester tot aan handige benodigd… Meer informatie
Je boot polijsten met Riwax! Je boot polijsten met Riwax!
Na verloop van tijd verliest je boot, die vroeger zo mooi glimmend in het water lag, door allerlei weersinvloeden zijn glans. Het polyester of lakwerk van je bo… Meer informatie
Zelfslijpende antifouling aanbrengen Zelfslijpende antifouling aanbrengen
Wat is zelfslijpende antifouling en hoe breng je zelfslijpende antifouling aan? In dit artikel lees je alles over het gebruik van zelfslijpende antifouling om h… Meer informatie
Hoe verwijder je snel verf van staal of polyester? Hoe verwijder je snel verf van staal of polyester?
Hoe verwijder je snel verf of antifouling van staal, metaal of polyester? Een goede vraag dachten wij. Want soms wil je je boot flink aanpakken en oude verf of… Meer informatie
Reparatie van de bootspiegel met polyester Reparatie van de bootspiegel met polyester
Als de spiegel in je boot versleten, vochtig of rot is, dan kun je deze beter vervangen. Gelukkig is dit een klus die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren. Wij hebb… Meer informatie
Welke bootlak heb je nodig? Het juiste laksysteem voor jouw boot! Welke bootlak heb je nodig? Het juiste laksysteem voor jouw boot!
Wat is de beste bootlak? Welke bootlak is geschikt voor mijn boot? Hoe breng je een laksysteem aan? Wij krijgen regelmatig soortgelijke vragen over het aflakken… Meer informatie
Scheuren en gaten in een polyester boot repareren Scheuren en gaten in een polyester boot repareren
Wil jij je polyester boot repareren? Bij Polyestershoppen weten we alles van optimale reparatie van polyester boten. Bovendien verkopen wij alle benodigdhe… Meer informatie
Polyester boot schoonmaken Polyester boot schoonmaken
Ga je zelf een bootje opknappen? Dan is het allereerst belangrijk dat je de boot goed schoonmaakt voordat je verder gaat met schuren en repareren. In dit inform… Meer informatie
Bootromp primeren met HB Coating Bootromp primeren met HB Coating
In dit artikel legen wij stap voor stap uit hoe je IJmopox HB Coating aanbrengt. Deze epoxycoating wordt gebruikt ter bescherming tegen osmose (polyes… Meer informatie
Het schuren van je boot Het schuren van je boot
Wil je je polyester boot schuren? Dan zit je bij Polyestershoppen.nl helemaal goed. Buiten het feit dat je in onze webshop alles vindt om jouw polyester bo… Meer informatie
Het maken van een bootsteun Het maken van een bootsteun
In dit artikel leggen wij je stap voor stap uit hoe je zelf een bootsteun kunt maken. Deze zelfgemaakte bootsteun zorgt er voor dat de onderkant niet beschadigt… Meer informatie
Antislip aanbrengen in je boot Antislip aanbrengen in je boot
Een te gladde vloer in je boot? Lees in dit artikel hoe je stap voor stap een goede antislip aanbrengt zodat je niet meer uitglijdt. Bekijk voor andere artikele… Meer informatie
Veelgestelde vragen over bootonderhoud Veelgestelde vragen over bootonderhoud
In dit artikel behandelen we de meestgestelde vragen op het gebied van bootonderhoud. We geven antwoord op vragen over antifouling, primers, polijstmiddele… Meer informatie
Antifouling aanbrengen? Lees alles over antifouling! Antifouling aanbrengen? Lees alles over antifouling!
Welke soorten antifouling zijn er? En hoe breng je de juiste antifouling aan op je boot? In dit informatie artikel vind je alles over antifouling. Wil je na het… Meer informatie
Polijsten met Dulon | Polyester gelcoat polijsten Polijsten met Dulon | Polyester gelcoat polijsten
Heb je net een gelcoat reparatie uitgevoerd of is de gelcoat van jouw auto, boot of caravan dof geworden? Je kunt polyester gelcoat eenvoudig polijsten om die m… Meer informatie
Welke bootprimer heb ik nodig? Alles over bootprimers! Welke bootprimer heb ik nodig? Alles over bootprimers!
Wat is de beste primer en welke primer is geschikt voor mijn boot? Er zijn heel veel verschillende primers en we begrijpen dat de keuze voor de juiste primer be… Meer informatie
Handleiding Hempel over het verwerken van Hempel Silic One Handleiding Hempel over het verwerken van Hempel Silic One
Hempel Silic One is dé revolutie op het gebied van aangroeiwerende coatings. Dit biocidevrije product heeft vergelijkbare eigenschappen met antifoul… Meer informatie
Boot isoleren met Froth-Pak Boot isoleren met Froth-Pak
Condensatie op de bootromp kan leiden tot schimmels. Maar hoe kun je condensvorming op het metaal vermijden? Dit kan door een fijn laagje PUR schuim tegen het… Meer informatie
Alles over International B-Free | Biocidevrije antifouling Alles over International B-Free | Biocidevrije antifouling
Wil je op een milieuvriendelijke wijze aangroei op het onderwaterschip tegengaan? Dan is het gloednieuwe International B-Free systeem het perfecte fouling relea… Meer informatie
3 manieren om schroefgaten te dichten met polyester 3 manieren om schroefgaten te dichten met polyester
Veel boten hebben ze: overtollige boorgaten waar niets meer mee gebeurt. Ooit heeft er een stuk beslag, een houder of iets anders heeft gezeten, en soms is het… Meer informatie
De 5 beste antislip oplossingen voor aan boord De 5 beste antislip oplossingen voor aan boord
Veiligheid is natuurlijk topprioriteit op je boot. Een nat en glad oppervlak kan tijdens het varen immers levensgevaarlijke situaties opleveren. Daarom is het c… Meer informatie

Heeft u een vraag?

Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090