Welke bootprimer heb ik nodig? Alles over bootprimers!
Wat is de beste primer en welke primer is geschikt voor mijn boot? Er zijn heel veel verschillende primers en we begrijpen dat het kiezen voor de juiste primer best lastig kan zijn. In dit artikel leggen wij je alles uit over de verschillende soorten primers. Daarnaast helpen we je met onze keuzehulp aan de juiste bootprimer!
Wat is een primer?
Een primer is de eerste (grond)laag die je aanbrengt voordat je een verfsysteem, zoals een aflak of antifouling, aanbrengt op een boot. Door de primer bescherm je de ondergrond en creëer je bovenal een goede hechting tussen het oppervlak en het verfsysteem. Primers zijn verkrijgbaar als 1-component primer en als 2-componenten primer.
Waarom heb ik een primer nodig?
Stalen, aluminium, houten en polyester ondergronden zijn behoorlijk kwetsbaar in een nautische omgeving. Met het aanbrengen van een primersysteem wordt de ondergrond goed beschermd tegen corrosie, houtrot, osmose en vochtindringing. Daarnaast zorgt een primer voor een goede hechtlaag tussen het bouwmateriaal van de boot en een volgende verflaag, zoals grondverf of antifouling. Kortom, een primer mag zeker niet ontbreken als je aan de slag gaat met het opknappen van je boot.
Voordelen van een primer:
- Beschermt tegen corrosie, houtrot, osmose en vochtindringing.
- Zorgt voor een betere hechting tussen de ondergrond en de volgende verflaag.
- Zorgt voor een duurzaam eindresultaat.
- Vult kleine beschadigingen en krasjes op.
Wanneer moet je een primer aanbrengen en wanneer niet?
Een primer wordt over het algemeen in meerdere lagen aangebracht op bijna iedere ‘kale’ ondergrond. Voor staal, aluminium en hout is het advies voor boven de waterlijn om minimaal vijf lagen primer aan te brengen. Voor het onderwaterschip is dit minimaal zes lagen primer, afgewerkt met 2-3 lagen antifouling. Op een nieuwe polyester gelcoat is het aanbrengen van een primer boven de waterlijn in principe niet nodig. Maar voor een duurzame bescherming van het onderwaterschip is het advies om wél een behandeling met primer en antifouling te (laten) doen. Hiervoor geldt dan ook dat met zes lagen primer en 2-3 lagen antifouling de ondergrond uitstekend wordt beschermd. In de praktijk worden er soms slechts 1-2 lagen primer aangebracht op een kale gelcoat. Deze laagdikte fungeert dan alleen als ‘hechtlaag’ voor de antifouling en biedt verder geen duurzame bescherming voor de ondergrond.
Moet je schuren voor je een primer aanbrengt?
Voordat je met een primer aan de slag gaat, moet iedere kale ondergrond goed en grondig worden gestraald of geschuurd. Een primer heeft namelijk voldoende ‘aanhechtingspunten’ nodig om goed te blijven zitten op het materiaal, anders treedt er onthechting op. De ‘aanhechtingspunten’ worden gecreëerd door middel van ‘stralen’ of goed, grondig en egaal schuren. Doe dit bij voorkeur met een excentrisch roterende schuurmachine (met de juiste schuurkorrel) en in meerdere schuurgangen (meerdere keren en vanuit verschillende richtingen over dezelfde plek heen schuren).
Juiste schuurgrofte:
- Kaal staal en aluminium | korrel P24-P40.
- Hout | korrel P180-P220.
- Kale gelcoat | korrel P180.
- Bestaand primer systeem | korrel P180.
Moet je de primer schuren voordat je de volgende laag aanbrengt?
Nee, dit is in principe niet nodig, mits de droog- en overschildertijden van de primer goed worden aangehouden. Deze gegevens zijn terug te vinden in de technische datasheet van het product. Je vindt alle technische documentatie op de productpagina van de primers onder 'documenten'. Worden de droog- en overschildertijden overschreden, dan moet de primer wel worden geschuurd voordat er een volgende verflaag wordt aangebracht. Schuur een primer met waterproof schuurpapier (schuurkorrel P180).
Welke primer heb ik nodig?
Wij bieden een breed en compleet assortiment aan bootprimers van topmerken zoals International, Hempel, De IJssel en Epifanes. Deze merken leveren primers van hoge kwaliteit die bovendien heel eenvoudig in gebruik zijn. Zo ben je verzekerd van een perfect resultaat. In dit artikel delen wij onze primers in op basis van toepassing: primers voor boven de waterlijn en primers voor onder de waterlijn. Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar de ondergrond van je boot. Niet iedere primer is namelijk geschikt voor iedere ondergrond.
Primers voor onder de waterlijn
- International Primocon Primer
Deze 1-component vinyl primer is uitsluitend geschikt voor gebruik onder de waterlijn. International Primocon Primer wordt ingezet voor het opbouwen van een verfsysteem vanaf een kale ondergrond of voor plaatselijke reparaties. Daarnaast wordt deze primer ook ingezet als hecht- en sluitlaag tussen een oude of onbekende antifouling en een verse, nieuwe laag antifouling.
- International Interprotect
Interprotect is een 2-componenten epoxyprimer die wordt ingezet voor het beschermen van het materiaal, zowel boven- als onder de waterlijn. Met zes lagen Interprotect wordt een zeer sterk, waterdampdicht verfsysteem bereikt.
Let op: een 2-componenten primer kan niet over een 1-component product of systeem worden aangebracht.
- International Gelshield 200
Gelshield 200 is een 2-componenten epoxyprimer die met behulp van ‘microplates’ geoptimaliseerd is voor een goede, duurzame bescherming van polyester gelcoat. Dit product wordt meestal ingezet als primer voor onder de waterlijn. Met zes lagen Gelshield 200 wordt een zeer sterk, waterdampdicht systeem bereikt en is de gelcoat erg goed beschermd tegen de vorming van osmose. Bij oude(re) boten adviseren wij om eerst een non-destructieve vochtmeting te (laten) verrichten vóórdat er geschilderd wordt met Gelshield 200. Het product is namelijk niet geschikt voor applicatie over een gelcoat met daarachter te vochtig glasvezellaminaat.
Let op: een 2-componenten primer kan niet over een 1-component product of systeem worden aangebracht.
- International Propeller Primer
Propeller Primer is een sneldrogende 1-component primer op waterbasis die goed bestand is tegen cavitatiekrachten. Het product is speciaal geformuleerd voor gebruik onder de waterlijn op schroeven, saildrives, heckdrives en/of staartstukken. Propeller Primer wordt afgewerkt met een harde antifouling van International om aangroei tegen te gaan. Deze primer kan, na een zorgvuldige voorbehandeling van de ‘kale’ ondergrond, in 1-2 verflagen worden aangebracht met een kwast of een verfroller. Propeller Primer moet zo snel mogelijk na het schuren op het oppervlak worden aangebracht (en tenminste binnen acht uur). Bekijk de technische datasheet van Propeller Primer als je wilt weten hoe je het materiaal goed voorbehandelt.
- Hempel Underwater Primer
Ga je een antifouling van Hempel aanbrengen? Gebruik dan eerst deze 1-component epoxy primer van Hempel. De sneldrogende primer is eenvoudig in gebruik en heeft een uitstekende hechting op polyester, hout en stalen ondergronden. Breng minimaal 3 lagen Underwater Primer aan voordat je een antifouling naar keus op het onderwaterschip aanbrengt. Hempel Silic Seal zorgt voor een eenvoudige overgang van antifouling naar Fouling Release Systeem (Hempel Silic One). Je kunt de 2-component epoxyprimer aanbrengen over een oude antifouling, mits deze in goede staat is. Geschikt voor gebruik op alle ondergronden (met uitzondering van hout).
- Hempel Light Primer
Met deze 2-componenten epoxy primer voorkom en herstel je osmosevorming bij polyester boten. Daarnaast beschermt Hempel Light Primer tegen algemene corrosie. De primer is geschikt voor boten van polyester, staal, aluminium en gelaagd hout. Je kunt de primer ook voor toepassingen voor boven de waterlijn gebruiken.
Let op: een 2-componenten primer kan niet over een 1-component product of systeem worden aangebracht.
- IJmopox ZF Primer
Deze roestwerende 2-componenten epoxy primer is geschikt voor aluminium en kunststof ondergronden maar wordt vaak gebruikt voor metalen ondergronden. Nadat het oppervlak met IJmopox ZF Primer is behandeld, lak je deze af met een 2-componenten bootlak, bijvoorbeeld Double Coat DD lak. ZF primer is ook geschikt voor gebruik boven de waterlijn.
Let op: een 2-componenten primer kan niet over een 1-component product of systeem worden aangebracht.
- Epifanes CR Antifouling Primer
Hoogwaardige 1-component primer op basis van chloorrubber. Breng 5-6 lagen Epifanes CR Antifouling Primer aan voor uitstekende roestwerende en conserverende eigenschappen. De primer is geschikt voor ondergronden van staal, hout, aluminium en polyester.
Primers voor boven de waterlijn
- International One Up Primer
One UP is een 1-component primer & grondverf (2-in-1) die ingezet kan worden voor systeemopbouw vanaf een kale ondergrond in 2-4 verflagen (afhankelijk van het bouwmateriaal). Daarnaast fungeert International One Up ook als tussenlaag over een bestaand verfsysteem. Het bestaande (oude) verfsysteem moet dan uiteraard wel een goede hechting hebben met de ondergrond en ook de verflagen onderling mogen geen gebreken kennen. Het bestaande verfsysteem wordt eerst gereinigd & ontvet, vervolgens geschuurd met P220-P280 en stofvrij gemaakt, voordat One UP kan worden aangebracht.
International One UP Primer is uitsluitend bedoeld voor gebruik boven de waterlijn en dient afgewerkt te worden met een 1-component aflak van International. Je brengt de primer eenvoudig aan met een kwast of verfroller. Deze 1-component primer is tevens eenvoudig te schuren.
Primer keuzehulp
Lees in het onderstaande schema af welke primer je voor jouw toepassing nodig hebt.
Advies nodig over de juiste bootprimer?
Heb je advies nodig over de beste primer voor jouw boot? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. Wij helpen je graag om de juiste primer te vinden zodat jouw project een succes wordt!
E: support@polyestershoppen.nl
T: +31 (0)85 022 00 90
WhatsApp: stuur een Whatsappje