Polyester is een materiaal wat zich gemakkelijk laat repareren met eenvoudig te verwerken materialen. Een gemiddelde doe-het-zelver kan polyester reparaties eenvoudig uitvoeren. Op deze pagina vind je een uitgebreide beschrijving over hoe je polyester reparaties uitvoert.
In het dagelijks leven kom je met grote regelmaat polyester producten tegen. Denk aan de boten, caravans, campers, autobumpers, sideskirts, douchebakken, paardentrailers, kano's etc. Helaas komen die producten ook nog wel eens onzacht in aanraking met iets hards. Een scheur, kraak of een gat is soms het resultaat. Met polyester kun je:
De meeste polyester producten zijn in kleur afgewerkt met een polyester gelcoat. Een polyester product bestaat in de regel uit een zichtlaag die de kleur geeft. Dit noem je de polyester gelcoat. Achter die gelcoat zit een dikkere laag laminaat. Dit polyester laminaat geeft het polyester product zijn sterkte. Het laminaat bestaat uit een glasvezel, wit/transparant gekleurd, en een hars, lichtbruin gekleurd. Bij een polyester reparatie worden alle beschadigde vezels weggehaald en het laminaat weer volledig terug opgebouwd door met polyesterhars en glasvezelmat te lamineren. Vervolgens wordt de reparatie afgewerkt. Als je dit netjes doet, is de reparatie net zo sterk als het origineel en is de reparatie vrijwel onzichtbaar.
Voor kleine reparaties bieden we een Polyester reparatieset aan met alle materialen om een reparatie uit te kunnen voeren.
Polyester producten kunnen op allerlei manieren defect gegaan zijn. We onderscheiden 4 soorten schades: gelcoat schades, kraken in het laminaat, scheuren in het laminaat en gaten of ontbrekende delen.
Er kan alleen worden gewerkt op schoon en onbeschadigd polyester. Verwijder alle gebroken en verpulverde polyester. Dit kan bij grote beschadigingen door te zagen of, bij kleinere beschadigingen, door te slijpen met een fiberschijf in de slijptol. Hier komt veel stof bij vrij, bescherm je daartegen met een stofmasker. Fixeer loszittende delen en positioneer losgeraakte delen. Dit kan eventueel door deze vast te schroeven, desnoods met wat roerhoutjes, een houten balkje of een andere tijdelijke ondersteuning. Zorg dat de schroeven niet in het deel zitten waar later in geslepen moet worden of voer de reparatie in meerdere delen uit. Plak een stukje tape over de schroeven, dan raken deze niet vervuild en kun je ze weer eenvoudig verwijderen. Beplak de tijdelijke ondersteuning met verpakkingstape, dan kan dat ook weer makkelijk worden verwijderd.
Schuin de randen van de beschadigingen goed af. Als je ook aan de achterzijde bij de reparatie komt, hoef je niet de hele dikte weg te slijpen. De halve dikte is in dat geval voldoende. Dit beperkt de hoeveelheid slijpwerk en ook de uiteindelijke afmeting van de reparatie.
Slijp ook eventuele gelcoat (de kleurlaag) weg op delen waar je nieuwe glasmat op gaat aanbrengen.
Op deze manier heb je een goed en voldoende groot oppervlakte om de reparatie op te laten hechten.
Als het goed is, heb je nu een schoon geslepen werkstuk, maar het kan voorkomen dat er nog delen ontbreken of dat er gaten moeten worden overbrugd. Omdat lamineren eigenlijk alleen goed gaat als er ergens tegenaan gewerkt wordt, dienen de grotere ontbrekende stukken tijdelijk te worden voorzien van een vulplaatje. Het hangt sterk af van het werkstuk hoe dit het beste gemaakt kan worden. In veel gevallen volstaat een stukje hout of karton of zelfs een gevouwen of gepropte krant. Als het vulstuk weer moet kunnen worden verwijderd, verpak het dan in keukenfolie of verpakkingstape.
Voor grotere delen kan een stuk piepschuim worden gebruikt. Dit kan in de juiste vorm worden geschaafd. Op deze manier zijn ontbrekende stukken met veel vorm ook goed na te maken. Verpak de piepschuim in enkele lagen keukenfolie of een laag verpakkingstape, anders zal het door de polyester worden aangetast.
Knip of scheur voldoende glasmat om de reparatie te vullen. Vaak dienen er meerdere lagen te worden aangebracht. Maak elke laag glasmat iets kleiner dan de vorige laag. Zo vul je de beschadiging netjes op.
Nu is het tijd om de eigenlijke reparatie uit te voeren. Meng een hoeveelheid polyesterhars met voldoende polyester verharder (2%). Voor 0,25 kg polyesterhars heb je ongeveer 5 ml verharder nodig. Voor 1 kg polyesterhars heb je 20 ml verharder nodig.
Breng de polyester aan op de breukvlakken en leg er een stuk glasvezelmat in. Breng meer polyester aan tot de glasmat verzadigd is. Rol het laminaat na elke laag na met een ontluchtingsroller. Breng vervolgens een tweede laag aan en verzadig deze ook. Je zult merken dat je hier iets minder hars voor nodig hebt omdat de glasmat ook overtollige hars uit de vorige laag opneemt. Wees naar het einde van de reparatie toe voorzichtiger met het aanbrengen van hars. Zo breng je niet teveel hars aan. De structuur van de glasmat mag gewoon zichtbaar blijven.
Als je aan de achterzijde kunt komen, verwijder je nu de tijdelijke versterkingen. Slijp de achterzijde schoon of schuin af en breng glasmat met polyesterhars aan. De werkwijze is gelijk aan de voorzijde.
De reparatie is nu net zo sterk als het origineel. Het enige wat nog rest, is het afwerken van de reparatie zodat deze niet meer zichtbaar is.
Als de achterzijde van de reparatie in het zicht is, kun je deze vlakslijpen. Dit kan weer met de slijptol en een fiberschijf. Beweeg deze snel over het oppervlak, laat de fiberschijf niet in het laminaat happen. Breng vervolgens een op kleur gemaakte topcoat aan. Meng de polyester topcoat met voldoende verharder (2%) en breng deze aan met een vachtroller.
Aan de voorzijde kun je de afwerking op dezelfde manier uitvoeren maar het is ook mogelijk om ervoor te kiezen om de afwerking uitgebreider uit te voeren. Daarmee maak je de reparatie geheel onzichtbaar. Slijp daartoe de reparatie uit tot net onder het oppervlakte. Controleer dit met een latje. Zorg dat je ca. 0,5-1 mm onder het oppervlakte blijft. Maak nu gelcoat op kleur en breng deze aan op de reparatie. Herhaal dit na uitharding zo nodig om boven het oppervlakte te komen. Gelcoat hardt klevend uit. Verwijder de kleverige laag door deze weg te poetsen met een doek en aceton. Schuur de reparatieplek vlak met waterproof schuurpapier korrel 240. Als de reparatie vrijwel geheel vlak is, schakel je naar schuurpapier korrel 400 tot de reparatie geheel vlak is. Vervolgens werk je de gehele schuurladder af (korrel 600, 800, 1200, 1500, 2000) tot je een enigszins glanzend oppervlakte hebt. Poets dit uit tot hoogglans. De reparatie is hiermee onzichtbaar geworden. Dit proces wordt uitgebreider behandeld op deze informatiepagina: Gelcoat repareren.
Een andere mogelijkheid is om de reparatie te lakken. Bumpers, sideskirts en andere auto onderdelen worden veelal in de autolak gespoten. Boten worden vooral in de Double Coat DD lak gerold.
Schuur de reparatie tot net onder het oppervlakte en breng een epoxy plamuur aan. Schuur deze met korrel 120 vlak met de oppervlakte. Schuur vervolgens de oppervlakte die je wilt lakken met korrel 180, 240 en 320. Je kunt nu spuitplamuur of primer aanbrengen (in geval van autolak) of Double Coat DD lak aanbrengen. Over het lakken met DD lak hebben we een informatiepagina: Metalen en kunststof ondergronden afwerken met Double Coat DD lak.
Heb je vragen over de reparatie van polyester of kunnen wij je ergens anders mee helpen? Neem gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen je graag verder met jouw project!
Hier vind je alle 33 gerelateerde artikelen over dit onderwerp. Mis je informatie om aan de slag te gaan met jouw klus? Neem dan contact met ons op.
Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090