Na verloop van tijd kan het voorkomen dat het polyester dak van je camper scheurt en 'craquelé' (kleine scheurtjes in het materiaal) vertoont met lekkage als gevolg. Opnieuw lakken geeft vaak niet het gewenste resultaat, zeker niet op de lange termijn. Om een duurzame reparatie uit te voeren, dien je het dak opnieuw te voorzien van een nieuwe laag glasvezel en af te werken met bijvoorbeeld DD lak of polyester topcoat.
In dit artikel gaan we voor het gemak uit van een camperdak met een totale oppervlak van 10 vierkante meter. Je kunt dan aan de hand van de voorgestelde benodigdheden zelf uitrekenen wat je nodig hebt om de reparatie van het dak van jouw camper uit te voeren.
Er zijn 2 systemen waarmee je de lekkage van jouw polyester camperdak kunt repareren. Je zult een keuze moeten maken tussen Epoxy of Polyester. In onderstaande schema's vind je de voor- en nadelen van het werken met de twee harssystemen.
Voordelen | Nadelen |
Geurloos | Meer werk |
Goede hechting op diverse ondergronden | Duurder dan polyester |
Geeft een licht en glad resultaat | Dient met PU lak worden afgewerkt |
Goede hechting op aluminium |
Voordelen | Nadelen |
Eenvoudige verwerking | Sterke geur tijdens verwerking |
Goedkoper dan epoxy | Minder gladde afwerking |
Schuur de scheuren schuin uit. Dit kan met bijvoorbeeld grof schuurpapier of de schuurmachine of met de hand met een haakse slijper en een fiberschijf. Vul de geul vervolgens op met glasweefsel en epoxyhars. Dit doe je als volgt:
Heb je een aluminium dak? Maak dit dan eerst goed schoon en verwijder loszittende verlagen. Zit er veel verf los, verwijder dan alle verf. Breng vervolgens een primer aan (bijvoorbeeld ZF Primer van De IJssel) en laat deze uitharden.
Nadat je de scheuren hebt aangepakt, kun je de rest van het dak gaan behandelen. Je dient hiervoor het gehele dak te schuren. Een polyester dak kun je opschuren met een grove korrel (bijvoorbeeld 40 of 60). Tijdens het schuren kan loszittende gelcoat loskomen, dit is niet erg. Als dit op veel plaatsen gebeurt, kun je overwegen om de gelcoat compleet weg te schuren. Schuur ook de gerepareerde delen volledig vlak met het dak.
Als je een aluminium dak hebt die je in de vorige stap in de ZF primer hebt gezet, dan schuur je het licht op met een fijn schuurpapier (korrel 280).
Je kunt nu een laag glasweefsel 300 gr/m2 aanbrengen. Gebruik hiervoor dezelfde werkwijze als bij de reparatie in stap 1. Grote vlakke delen kunnen ook makkelijk van epoxy worden voorzien door deze over de vezel te gieten en te verspreiden met een lamineerspatel of een behangspatel.
Nadat de epoxy is uitgehard, kun je nog een laag epoxy aanbrengen met een roller om de structuur van de vezel te vullen. Vervolgens kun je, na uitharding, het dak ontvetten (met bijvoorbeeld water en ammonia) en kan het dak geschuurd worden tot het weer vlak is. Eventuele kleine oneffenheden kunnen nog met epoxy plamuur worden gecorrigeerd.
Ter bescherming van het dak kun je gebruik maken van DD lak. Deze hoogwaardige polyurethaan lak is in elke RAL kleuren verkrijgbaar in hoogglans, matglans en zijdeglans. Over het afwerken met DD lak hebben wij een uitgebreid artikel geschreven. Je kunt ook de aanwijzingen opvolgen die in de technische documentatie van DD lak staan vermeld.
Schuur de scheuren schuin uit, dit kan met bijvoorbeeld grof schuurpapier of de schuurmachine of met de hand met de haakse slijper en een lamellenschijf. Vul de geul vervolgens op met glasvezelmat 300 gr/m2 en polyesterhars. Dit doe je als volgt:
Nadat je de scheuren hebt aangepakt, kun je de rest van het dak gaan behandelen. Je dient hiervoor het gehele dak te schuren. Een polyester dak kun je opschuren met een grove korrel (bijvoorbeeld 40 of 60). Tijdens het schuren kan loszittende gelcoat loskomen, dit is niet erg. Als dit op veel plaatsen gebeurt, kun je overwegen om de gelcoat compleet weg te schuren. Schuur ook de reparaties volledig vlak met het dak.
Nu kan een laag glasvezelmat worden aangebracht. Dit kan een 300 gr/m2 mat zijn of een 450 gr/m2 mat als een wat sterker resultaat gewenst is. Ga op dezelfde manier te werk als in stap 1. Maak wederom een stuk dak nat met hars en een roller, leg de glasvezelmat erop, verzadig deze met een roller en rol na met de ontluchtingsroller. Bij voorkeur scheur je de benodigde stukken glasvezelmat omdat dit onzichtbare overgangen bij overlappingen als gevolg heeft.
Nadat de polyesterhars is uitgehard kan het licht geschuurd worden om eventuele opstaande vezel weg te schuren. Schuur ook de randen netjes strak. Plak daarna de randen af om een polyester topcoat aan te brengen.
In bovenstaand artikel heb je kunnen lezen hoe je schade aan het polyester dak van je camper kunt repareren. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of heb je advies nodig? Neem gerust contact op met onze klantenservice. Zij helpen je graag verder via de telefoon, e-mail of onze live chat!
Hier vind je alle 33 gerelateerde artikelen over dit onderwerp. Mis je informatie om aan de slag te gaan met jouw klus? Neem dan contact met ons op.
Heb je een specifieke vraag? Bel met één van onze specialisten voor gratis advies +3185 0220090